Sunday 23 August 2020

cara untuk cepatkan bukaan rahim dan elak overdue

Tips untuk cepatkan bukaan rahim dan elak dari overdue 

pengalaman mengandung kali pertama, rasa teruja sangat nak lahirkan baby. bila usia kandungan dah masuk 37week aku ternanti- nanti hari bahagia untuk bersalin. tahun 2020 ni, ramai pula kawan2 dan sepupu2 yang sama-sama mengandung. ada yang baby pkp ๐Ÿ˜†  yeay...banyak la geng anak aku nanti. bila ada kawan- kawan yg bersalin awal dari due date, terdetik perasaan cemburu dalam diri ni.. haha .. xsabar sangat tunggu masa nak bersalin. ada juga kawan2 aku yg overdue. seboleh - bolehnya aku xnak xnak overdue !!! so, untuk elakkan dari overdue, aku banyak cari tips-tips untuk cepatkan bukaan bersalin and sekaligus cara untuk senang baby keluar.. Alhamdulillah, aku selamat lahirkan bayi yang sempurna pada 13 jun 2020 (38week pregnancy) secara normal. Rezeki paling berharga pada tahun 2020. Ni antara amalan yg aku praktis menjelang 37weeks pregnancy  ๐Ÿคฐ:

1. Banyakkan berjalan 

- dari usia kandungan 35weeks lagi hari-hari aku tawaf dalam rumah. around 50 pusingan sehari aku tawaf. rasa sihat bila banyak berjalan.

2. Mencangkung

- bila kandungan dah 37 weeks aku banyak duduk mencangkung. time tengok tv, lipat baju pun aku mencangkung dalam 5min macamtu sampai suami pun tegur.. hehe.. aku cakap nak bagi senang beranak ni bie.

3. Bersama suami

- rajin2 lah bercinta dengan husband bila dah nak dekat due ye.. banyak manfaatnye. selain dapat mengeratkan silaturahim suami isteri, hubungan seks memang terbukti dapat cepatkan bukaan bersalin. Dr pun cakap seks dapat cepatkan tanda-tanda bersalin. lagipun, nanti kena pantang lama lepas bersalin. 

4. Makan makanan pedas

-makanan pedas ni dah memang sebati dengan diri aku . kalau aku masak wajib pedas. aku dapat tips ni dari video2 youtube omputey. most of youtuber omputey mesti bagi tips ni. memandangkan aku memang suka makan makanan pedas, so aku continue ja routine makan pedas macam biasa ๐Ÿ‘ .

5. Exercise 

- disebabkan aku ni fulltime housewife, jadi aku ada banyak masa untuk exercise kat rumah. aq follow video dari youtube. 

6. Naik turun tangga

- walaupun aku duk apartmen, tips ni sekali ja aku buat. hari yang aku naik turun tangga, hari tu jugak aku beranak ๐Ÿ˜ƒ 

lagi tips tapi aku x buat :

7. Merangsang puting payudara 

8. Makan nenas

9. Minum teh raspberry.

10. Senaman bola yoga - ni teringin nak buat tapi bola xdak. mungkin next pregnancy aq merap husband belikan ๐Ÿ˜‚ .

No comments:

Post a Comment

Insta-worthy spot di Perlis

1) Ladang bunga matahari, Taman Ular dan Reptilia Perlis        2) Kangar Street Art   3) Matrik Arau 4) Warung Tepi Sawah, Bintong 2019 202...